Vit ChokladKladdKaka

Vit chokladkladdkaka

100 gram smör
100 gram vitchoklad
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2½ dl vetemjöl
ev. 1 msk citronsaft

* ugnen sätter du på 200 grader
* Smörj en form, bröa den med antingen ströbröd eller kokos
* Smält smöret
* ta av smöret från värmen och bryt sedan ner chokladen och rör om tills den smält helt.
* blanda resten av ingredienserna i en skål och rör sedan i chokladsmöret snabbt, blanda till en jämn smet. 
* grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter...lite beronde på hur kladdig du vill ha den.  

Garneringen jag har ovanpå är mjölkchoklad-Ganache

1,5 dl grädde
200 g mjölkchoklad
(kanske borde man kalla det tryffel eftersom det är ganska mycket choklad i)

Koka upp grädden under ständig omrörning, bryt ner chokladen i grädden och ta av från värmen medans du rör om.
Ställ i kylskåp 4-5 timmar eller helst under natten.
Denne går även utmärkt att vispa upp när den svalnat av helt och använda som frosting, garnering mm.



Kakan smakar verkligen mums även om det känns lite fel att äta en vit chokladkaka, det ser mer ut som en döbakad sockerkaka, men om ni gillar vit choklad så gillar ni denne.
Nästa gång jag gör den ska jag minska lite på smöret, för min egen smak var det lite för mycket smörsmak, lite för flottig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0