Hjälp mig....Barnvakt och karneval

Nu måste ni hjälpa mig att komma över dessa jobbiga känslor...hur gör man ?

Imorgon (lördag) ska jag och Alex på karneval, Liam ska sova över hos sin mormor och morfar för första gången.
Detta är jätte jobbigt för mig då han aldrig sovit borta förrut.
Jag tvivlar inte en sekund på mina föräldrar att de inte fixar det, det är ju hos mig problemet ligger.

Hur ska jag göra för att kunna slappna av och dricka lite vin och öl ? 
 
Alex lillebror ska köra oss ditt och hem, sen dagen efter ska vi själva köra och hämta Liam.

Detta är första gången för både mig och Alex som vi lämnar bort vår finaste skatt en hel dag och en hel natt, det är första gången vi ska sova här hemma utan vår son.
Hur konstigt kommer inte det att vara då ?

Hur ska jag kunna slappna av och ha roligt med mina vänner...jag vill ju så gärna komma ut och roa mig och slippa....ta mig inte fel nu....Liam för en kväll.  

Som jag skrev innan så litar jag fullkomligt på mina föräldrar, och vi kommer att lämna vår bilbarnstol hos dom så om de vill köra någonstans kan de göra det och om något skulle hända så har dom ju barnstolen...inte för att det ska hända något men om !

Och hur ska det gå vid läggdags ? Liam har blivit jätte svår att lägga, eller ja inte jätte svår men svårare än förrut för innan kunde vi bara lägga honom i hans egna säng och gå ut ur sovrummet så sov han.
Nu vill han antingen sova i samma säng som oss, eller i vår famn (om han är riktigt trött) eller att någon av oss ska sitta brevid honom när han ska somna i sin egen säng.

Hur kommer han att reagera när det inte är sitt sovrum han ska sova i och inte i sin säng eller våran säng eller i våran famn ?!

Humm vilket dilemma...allt kommer gå jätte bra intalar jag mig själv, jag intalar till och med mig själv att jag inte alls är ett dugg nervös och att jag inte alls har magknip.
Jag måste ju komma över denna rädlsan att komma ut och roa mig lite.

Hur har ni kommit över känslorna när ert barn sovit borta för första gången ?


Kommentarer
Postat av: Eva-Maria

William har än så länge bara sovit hos mina föräldrar, tre nätter har det hunnit bli. Första gången var på nyår och då sov vi i huset bredvid så fanns där om något skulle strula men det gick så bra så de andra gångerna har det bara känts lugnt och skönt faktiskt.



Det du ska tänka på är att de behöver ju inte tänka sådär jättemycket på några rutiner när det gäller läggandet, så är han ledsen kommer de garanterat att sitta med honom i famnen så att han är lugn och glad tills han somnar ska du se. Fördelen när man lämnar bort dem är att de blir rejält bortskämda med uppmärksamhet så de märker inte ens att vi är borta - sist vi lämnade William tog det tom 15 min innan han ens ville komma till oss när vi skulle hämta honom.



Första gången är alltid värst, på något sätt känns det som att man sviker sitt barn även fast det inte är så. Acceptera känslan och tänk på att det trots allt är första gången så det är helt naturligt, nästa gång kommer det vara lättare. Kanske får bli en lite lugnare kväll för din del den här gången så ska du se att det kommer bli lättare sen =)

2010-05-21 @ 11:35:46
URL: http://blogg.sandilli.se
Postat av: Anna

Håller med Eva-Maria, försök att slappna av och acceptera att du själv känner så, är ju första gången!

Ninni va utan oss några timma väldigt tidigt, då vi hade besök från Stockholm och alla skulle gå ut. Jag sa att om Ninni tog flaskan (jag hade min egen mjölk i frysen) så kunde jag följa med. Och hennes gammelmoster och hennes dotter va hemma hos oss och passade henne. Vi va hemma hos oss innan vi stack till Jägers (!) och sen direkt hem.

Kändes konstigt, men hon va med folk hon redan kände och mådde bra med.

Sen har vi ju fått lämna henne när vi har jobbat och ibland när vi jagat, men det är ju hos folk hon trivs bra med, så då löser det sig mellan dem. De har sina egna rutiner och saker för sig som "trygghet" där =)

Det kan fortfarande känns lite jobbigt för mig ibland, men jag tycker att både barnen och föräldrarna kan behöva det då och då, andas ut lite från varandra, ny energi på nåt sätt.

Du fixar det här!

Njut av kvällen!!!

2010-05-21 @ 14:07:46
URL: http://annamin.blogg.se/
Postat av: Eva-Maria

Försök inte tränga bort känslorna bara, speciellt inte när det är alkohol i närheten ;) Alla borde kunna acceptera att du är lite låg och tar det lugnt första kvällen ute om du känner för det. Sedan nästa gång ska du se att du nästan längtar till att få sova själv!



Vi har en Nikon D40 med två olika objektiv, ett 18-55mm och ett 55-200mm. Gillar 55-200mm bäst då det är vibrationsreducering på det vilket är bra då jag är så darrhänt. Är riktigt kul nu när jag börjar förstå hur de manuella fungerar, är tokig i bilderna i tidigare inlägg som jag tog på Micke där bakgrunden blev alldeles suddig och han nästan står ut ur bilden =)

2010-05-21 @ 15:55:07
URL: http://blogg.sandilli.se
Postat av: Anna

Du sviker absolut inte honom! Du behöver med få leva ut ditt liv, även om han är en stor del av det, så ska du inte låsa in dig och känna skuld, det tackar ingen dig för! Man behöver roa sig med!

Känn av dig själv lite innan du börjar dricka, ta en lugn kväll, så märker du snabbt hur du fixar det. Jag tror du kommer ha jätteroligt, du vet ju att han har det bra =)

Nej, det är inte så farligt tycker jag med att baka bröd och bullar, tiden de ska jäsa går fort om man hittar på annat, diskar och fixar så länge =)

Jag önskar dig verkligen en riktigt rolig kväll, det är du värd!!!

2010-05-22 @ 10:13:34
URL: http://annamin.blogg.se/
Postat av: mormor !

Jag kan berätta att det var världens ängel vi hade hemma hos oss ! Han var glad som en lärka hela kvällen och framåt 21 började han gnida sig i ögonen och då var det dags för sängen. Vi la honom och sen la jag mig i min säng och läste en bok tills Liam somnat (tog ca 20 min för han kollade noga hela tiden att jag var kvar...+ att Ådi kom och slabbade ner honom med dregel...vår Grand Danois ...suck)Han vaknade 3 ggr på natten och det var bara att stoppa i proppen i munnen och stoppa om honom så sov han igen. Kl 06.30 var han pigg och vaken igen och fick sin vällingflaska. Sen var det full rulle igen tills Mamma och Pappa kom framåt förmiddagen.Jag körde ju och jobbade så morfar fick ta och roa sig med Liam. Så sammanfattning = inga problem alls ! Kanonkul !

2010-05-23 @ 22:33:29
Postat av: Anna

Tack mormor! =) Har väntat på att få läsa hur det gick och inte är jag förvånad över att det gick så bra. Även om jag inte känner er, så trodde jag inget annat. Klart Ådi va tvungen att säga god natt =)

Jag hoppas att Mamma i fråga hade en kanon kväll och kunde slappna av!!! Och kanske släppa det lite, det va väl kanske inte så farligt ändå att få vara "ledig" en kväll =)

2010-05-23 @ 22:59:08
URL: http://annamin.blogg.se/
Postat av: Anna

Roligt att höra att du hade en bra kväll och kunde koppla av! Det va inte så farligt =)

2010-05-24 @ 11:50:40
URL: http://annamin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0