Min 25 års tårta

Igår gjorde jag tårtan...den blev inte som jag ville men så går det när man inte får lov att arbeta med Sugarpaste, jag använde mig av marsipan och den är fruktansvärt svår att jobba med jämfört med sugarpasten tycker jag.

Chokladfyllning:
3 dl grädde i en kastrull, ca 80-100 g choklad...beroende på hur smakrik ni vill den ska vara, vilken choklad ni använder är också frivilligt beronde på smak.
Låt allt värmas upp till chokladen smält, viktigt är att det inte börjar koka.
Häll upp i en bunke/skål...låt svalna helt i kylskåp...låt stå helst till dagen efter då ni kan vispa upp den som vanlig grädde görs.
Apelsinfyllning:
5 dl grädde vispas, riv ner skal från en apelsin, kläm ut saften och vispa igen så har ni er apelsin fyllning.
Jag valde att ha i lite apelsin essens också då jag tyckte det blev lite för klen smak. 

Marängsmörkräm är en lyxigare variant av smörkräm som man spacklar tårtor med, eller dekorerar. 
 
4 äggvitor
3 dl strösocker
Saft av 1 citron
350 g mjukt smör

Blanda äggvitor, strösocker och citronsaft i en rostfribunke
Vispa marängen kraftigt över kokande vattenbad tills den uppnår ca 65 grader. Har man en termometer är det bra.
 Marängen ska tjockna och sockerkristallerna ska smälta.
Tag av marängen från värmen och vispa med hög hastighet tills den svalnat.
Tillsätt smöret i små omgångar och vispa till en jämn smet.
(denna smeten går utmärkt att fylla en drömrulltårta med också)

Medans jag stod över spisen och vispade (som tar sin lilla stund) fick min kära son tag i en russin burk ur skafferiet.

Avbryta tårtbaket och dammsuga.

Tårtan är fylld och spacklad.


Jag köpte vit marsipan som jag färgade själv med hushållsfärger.
När man kavlar marispan rekomenderar jag att ha olja på bordet och på kaveln (om man har som jag en träkavel), eller maizena mjöl.
Har man en marmorkavel är det bäst.

Tårtan är täckt och jag skär av överbliven marsipan.
Jag har ingen smoother så jag har använt mina händer till att jämna ut tak och sidor, använd plasthandskar så blir det rätt bra.


Dekorerarad och färdig att ätas.

inte jätte snygg men den smakade bra iallafall.

Bevis.



Kommentarer
Postat av: Sofie - Mamma till Casper och bebisen i magen

Vad duktig du är!

Ser jättegod ut!

2010-10-27 @ 21:35:06
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0