Korsspindel

Spindeln (bilden i inlägget innan) har jag nu utforskat lite här på internet och kan ni gissa vad det är får någon spindel...som visserligen är ganska enkelt att se om man vet något om spindlar. 

Det är en KORSSPINDEL.....gahhh, jag är inte det minsta rädd för spindlar eller tycker att de är obehagliga men nu när jag fick nyss om att det var en gifitg spindel så blir jag lite nervös, inte för min skull utan mer för Liam's skull.
Giftet kan jämföras som en getings gift och då kan ni ju tänka er om den skulle bita Liam.

Jag ringde till Anticimex för att se vad man kunde göra....tanten där visste inget om spindlar och sa att de bara hade hand om getingar och sen säger hon:
- här i sverige har vi inte gifitga spindlar !
- Jo svarar jag det har vi visst, jag sitter här med flera internet sidor framför mig som säger att vi har gifitga spindlar.
- Jaha, jag vet inte hur du ska göra då, vi har inget medel som biter på spindlar, prova ring en trädgådshandel.

Humm en trädgårdshandel, jag får väl prova ringa dom då men dom kommer väl tro jag är dum i huvudet som ringer dom om spindlar när dom har hand om blommor.

Det är klart vi har giftspindlar i sverige, vi hade det kanske inte för några år sen men eftersom klimatet i sverige har förrändrats så kan tropiska spindlar överleva här och söker man på 'gifitga spindlar i sverige' på google så kommer där upp några stycken.
De kommer ju in med alla illegala transporter mm.
Till och med svarta änkan har upptäckts i sverige 2007 och en annan spindel som heter Hobo spider har också upptäckts (liknar de jag har i garaget)
usch nu börjar jag bli knäpp.


Kommentarer
Postat av: Sofie - mamma till Casper

Sv: tack för tipset. Gör riktigt ont i hjärtat att se han kämpa så för att bajsa... Kommer iaf ngt när han tar i så inte helt stopp.

Vi testar lite försiktigt med sån katrinplommonpure..

Kan ju vara därför han inte sover och äter så bra just nu oxå ju så hoppas det går över annars testar jag ditt tips! Inget kul att se den lilla kämpa så ju...



Hoppas du får rätt på spindlarna. Känns som ett dåligt anticimex ni har där...

Så sura och vrånga brukar dom inte vara när jag ringer dom här hemma..

2009-08-10 @ 10:04:23
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Emma

Usch och fy för spindlar, är liv rädd för dom fast än jag hållit i en fågel spindel. Visste faktis inte om att en korsspindel såg ut så, usch så fula... Men kan du inte bara döda den eller de finns fler?

2009-08-10 @ 10:59:37
URL: http://niiilsson.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag förstår att du bklir orolig. Men den har nog alla redan flyttat någon annanstans. Får du syn på den iogen får du väl försöka ha ihjäl den eller nåt. Det är väl ända sättet. :oP

2009-08-10 @ 11:22:00
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja visst är den, en sådan liten vovve har vi tänkt ska bli vår nästa ras :)



Usch är du så mycket djurvän, jag är med det, fast inte till såna små kryp, låter kanske elakt men så är de.. Hoppas dina sambo eller så kanske kan ta den, inte spec kul om den är giftig :(

2009-08-10 @ 11:28:05
URL: http://niiilsson.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag hade nog inte heller kunnat slappna av riktigt om jag vetat att det fanns en sån spindel här hemma.

Hoppas ni kan få bukt med det problemet iaf.



Tråkigt att han inte är helt pigg. Blir det inte bättre får ni kolla upp det tycker jag.

Jag tror att många små barn blir väldigt störda av hettan som varit med.

Kram

2009-08-10 @ 12:04:39
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja det stämmer att där finns en uppfödare, Mattias tror jag han heter om jag inte lyckats blanda ihop namnen, fick veta en massa när jag var på hund träffen så jag har ju lyckats glömma hälften haha



Haha din sambo låter som en annan, men jag lyckades faktis ta en spindel igår, dock bara en jätte liten men jag lyckades, skrek dock säkert i en halvtimme efteråt haha hatar spindlar!

2009-08-10 @ 12:31:31
URL: http://niiilsson.blogg.se/
Postat av: alexandra

Hoppas ni blir av med spindlarna vi har massor i vårt förtält men jag har slagit ihjäl de flesta så kim kan vara där=)det måste finnas något mot spindlar tycker jag.

2009-08-10 @ 12:46:05
URL: http://mealexandra.blogg.se/
Postat av: Angelica

Här kommer jag! Tyst på tå och smygläser din blogg

Jag klampar ut så att du hör när jag går! Och lämnar några spår! Tackar för kommentsen på faceb..

Jag är så himla glad =0) Vilken sötis han är din lille kille! Ohhhh så stor han har blivit! Hade finast Krammizzar!

2009-08-10 @ 13:03:51
Postat av: alexandra

Ja de flesta gifter sig nu min andra kusin som var best man ska gifta sig om ca 8 månader utomlands. japp kim skriker som en liten flicka för en spindel=) har har verkligen spindelfobi. svårt att låtabli att jaga han med en ibland=)

2009-08-10 @ 17:43:07
URL: http://mealexandra.blogg.se/
Postat av: Jenny - mamma till underbara Vilda

Den där svarta änka-spindeln finns här också ju, och den är RIKTIGT giftig. Hon på Anticimex har nog glömt göra läxorna :)

2009-08-10 @ 19:51:54
URL: http://denvildavilda.blogg.se/
Postat av: Eva-Maria

Fy fan, jag avskyr spindlar inomhus. Här har vi riktigt stora och feta saker, ser ut som en miniatyr av fågelspindel och liknande, mäter fem cm över kroppen de vi dödat =/

2009-08-11 @ 09:54:49
URL: http://www.sandilli.se
Postat av: gabbi, mamma till maya

ååh jag hatar spindlar och detta gjorde mig ju inte alls lugn, usch usch usch!

2009-08-12 @ 00:33:02
URL: http://gabriellaajohansson.blogg.se/
Postat av: Myran

Trodde inte det fanns giftiga spindlar i Sverige, men inte mycket som förvånar en längre. Kackerlackor är något som jag alltid tyckt är äckliga som finns på vissa flygplatser!

2009-08-15 @ 08:26:00
URL: http://zebramyran.blogg.se/
Postat av: Magnus

För att bättra på kunskapen, så är alla spindlar giftiga, men dock inte speciellt farliga, om man nu inte skulle vara allergisk.

2009-08-23 @ 14:11:58
Postat av: Mikaela Brandstrand

Hej ! Detta inlägget är rätt gammalt ser jag, men med tanke på det du säger om korsspindlar.

Dom är rätt elaka. så har du några i huset så bör du (hemskt nog) ha ihjäl dom eller lämna dom långt bort ifrån huset.



Jag blev biten av en under natten och hade en stor vätskepöl mitt i pannan när jag vakna. Under natten så hade den blivit större så jag fick gå till läkaren.



Och jag är INTE allergisk.

Det kan nog alla tänka lite på faktiskt. Jag var 18 när detta hände och fick en såpass kraftig reaktion ändå. Det gick inte över fören efter 5-6 dagar, trots att jag fick en dags salva av läkaren, och asolsprit på natten.



Tyvärr så tror många att vi inte har några giftiga spindlar här.. =)



Hoppas allt löste sig hos dig! =)

/ Mikaela.

2010-04-22 @ 00:04:10
URL: http://mickalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0