Recept: Tårtbotten lika delar !


Denna tårtbottnen är den som jag använder, den är bäst enligt mig.


Ägg.
20 cm form 3-4 ägg
24 cm form 4-5 ägg
26 cm form 5-6 ägg
häll i fler eller färre ägg om du vill.

Bakpulver
1 tsk till 2-3 ägg
1,5 tsk till 4-5 ägg
2 tsk till 6 ägg.


Här har jag minskat på sockret pga jag tycker anslaget blir Snäppet bättre med mindre mängd socker.

Ta fram 3 st lika stora glas.
Knäck äggen i ett glas, mät upp lika mycket socker i det andra glaset och i det tredje glaset mäter du upp lika mycket mjöl, i mjölglaset sen häller du i bakpulvret.
Blanda ägg och socker vitt och pösigt, det ska bli riktigt fluffigt, lägg ner tiden på att vispa här eftersom det är detta som är grunden till den fluffiga bottnen.
Häll i mjöl/bakpulver sänk hastigheten på elvispen.

Smöra en form och sätt en krage runt om med bakplåtspapper, bröa med mjöl, ströbröd, kokos, idealmjöl...ja vad du nu känner för.




Här blandar jag ut det sista jag fick ur bunken, när jag sen smetar upp på kanterna lyfter jag inte slickepotten från smeten för då blir det ju nya droppar.

Grädda i 175 grader i ca...
20 min för 2-3vägg
30 min för 4-5 ägg
40 min för 5-6 ägg

TIPS:
*Öppna aldrig ugnen de första 20 minuterna för då sjunker kakan ihop.
*Kragen i formen är till för att kakan ska kunna resa sig utan att svämma över.
*När du häller i smeten i formen så häll aldrig i den sista droppen men skulle du göra det så smeta ut den med det andra i formen, det är den där lilla droppen som gör att kakan sjunker ihop som ett hål i mitten.
*Smeta upp lite av smeten längs med kanterna i formen med en slickepott så gräddas den jämnare.



Vänd botten upp och ner på mjölat och plant underlag så anslaget får "ligga till sig" lite.
När du sen vänder den igen för att eventuellt frysa in den så är ovansidan platt och fin.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0