Brännskadad+Akuten=Liam

 
Usch idag har mammahjärtat gråtit !
Jag hämtade Liam som vanligt efter dagis 14.00
 
14.20 var vi hemma och började göra havregrynsgröt på spisen, Liam tog sin stol och hällde i havregryn och rörde om, han var jätte duktig och använde grytlapparna när han höll i kastrullen, han visste att plattan var assssss varm och var noga med att inte röra den eller spisen. 
 
När gröten var färdig drog jag undan kastrullen och Liam skulle gå ner för stolen, han skulle ta stöd med sin hand och sätter den RAKT på den varma plattan. 
 
Han skrek, jag skrek, han grät, jag grät, vi spolade handen i kallt vatten. Jag bar in honom på toaletten så han fick stå där och spola handen medan jag fixade väskan, klädde på Nheo, packade ut Nheo och väska i bilen, in och klä på Liam skor och fyllde upp en bigpack med vatten som han kunde hålla handen i under bilfärden till barnakuten.
Allt detta kändes som en evighet innan vi äntligen kom iväg, men det tog bara 15 minuter.
 
I bilen fick Nheo ett nervsammanbrott och Liam grät och skrek av smärta, handflatan hade blivit vit och fingertopparna hade fått blåsor. Det började såklart spöregna också ! 
 
15.15 var vi framme och Liam fick en kall handduk runt handen medan vi sprang in, inne på akuten såg tack och lov hur ont han hade så vi fick ett rum direkt. 
Sjuksköterskan la på nånslags skumgummi kompress med en salva/gegga som stank sprit....Stackars Liam bet förtvivlat i handuken som han hade runt handen innan för han ville inte skrika rakt ut, tillslut kunde han inte hålla sig och stoooora tårar kom och han tittade på mig och sa mellan hulkningarna att han inte ville ha det på sig för det sved och brände.
 
Jag fråga om det verkligen var för brännsår det där och Jo svarade syster, det är sånt dom har i ambulansen...ja jo kanske har dom det i ambulandsen men lite märkligt att lägga på nått som stinker alkohol på öppna sår...eller ? 
 
Vi fortsatte skölja i kallt vatten, det var skönt tyckte Liam och ville inte vara utan vattnet. 
 
16.00 fick han ibuprofen.
Sen blev vi skickade till stora akuten och ortopeden. 
 
16.10 blev vi inkallade och en super duktig dokter och sköterka kollade Liam.
När Liam fick höra ordet kompress började han gråta hysteriskt igen, stackarn. Men han fick förklarat för sig att det inte var samma kompress för en sådan skulle man inte ha på brännsår. Men han total vägra, tro fasiken det. 
Men grad 2 blev domen! 
 
Han ville sitte med sin hand i burken med kallt vatten, när vattnet blev ljummet fick han panik och skrek och grät, då fick vi byta till kallt vatten igen. 
 
Inne på ortopeden fick jag äntligen bytat kläder på honom, han frös så hela han skakade, han hade spillt så mycket vatten på sig i bilen och när vi gått mellan ställena då det skvimplat över från burken. 
 
Nheo var fortfarande tvär sur, trött och hungrig och överfull kissblöja. 
 
16.45 får Liam flytande morfin för att stilla smärtan...vi satte oss i väntrummet för att invänta verkan på morfinet och se om han ville bli lindad om handen sen, i väntrummet var det bara vi och vi kollade på barnkanalen och åt digestivekexen som jag lyckats få ner i väskan samtidigt med ombytena till Liam (jisses vad jag kan tänka till ibland, hur kom jag och tänka på ombyte liksom ?) och Nheo somnade äntligen. 
 
17.10 kom Alex också, äntligen, nu var jag totalt slut, konkande hit och dit, en unge på ena armen och en väska på andra armen som vägde mer än ungen, en unge i ena handen och försöka balansera ett vatten glas med en hand i, en unge som försökte rymma från famnen hela tiden, den andra ungen grät och grät och hade så ont. 
 
Ja det var skönt hans kollegor kunde köra inom Lund och släppa av Alex.
 
Liam ville inte ta på sig kompress så vi fick hem en massa som vi skulle linda själva istället. 
 
In i bilen och hem. 
Nheo får ett nervsammanbrott IGEN, herrrregud vad ett barn kan skrika och gråta, han grät lika mycket som det regna ute kändes det som. 
Och varför ska inte nästa börja gråta då också, han skrek att vattnet var för varmt och att det gjorde ont. 
 
Tjaaaa vad gör man mitt på motorvägen, jo man svänger av till närmsta mack, parkerar preeeecis utanför ingången, springer in och får tag på det första bästa ur frysdisken, i detta fallet blev det ett paket BLÅBÄR, jag vet skit smart val !
 
Ös ner blåbären i muggen/glaset/bägaren och kör vidare. 
 
BLÅBÄR öööööööverallt. 
fan
 

Hemma 18.30, in med blåbärsbarnet och ut i badrummet där vi sanerar händerna, burken/glaset/bägaren, jackan...bilen tar jag imorgon för det orkar jag inte idag.
Minimänniskan sitter i vardagsrummet och vrålar så väggarna skakar, huuuuungrig.
JAG MED.
 
NU nu 20.30 sover ALLA utom jag, känner lugnet. 
peacel out. 
 
 
I fredags såg handen ut såhär-
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Men fy, stackars barn. Och mamma!! Kram på er!

2012-10-04 @ 21:28:39
URL: http://familjenwahlby.blogg.se/
Postat av: Lillgarden

Men usch och fy och stackars er... Att du bara kunde hålla dig så pass lugn ändå...
Hoppas det läker FORT nu.. Stackars liten...

2012-10-04 @ 21:53:35
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0