Nheo feber

Söndagen den 29 juli får Nheo plötslig feber på kvällen vid läggdags, 38.8 stod tempen på, jag gav honom alvedon och la honom. 
Morgonen därpå hade han fortfarande feber 39.1, och visade tydligt att han hade ont i magen. 
Han fick konstiga stora röda utslag på magen, de var inte upphöjda så man kunde känna dom, han verkade inte heller besväras av just utslagen utan var mycket besvärad över magen, man kunde knappt lyfta honom och inte ville/kunde han ligga på mage heller. 
Jag ringde till Vårdcentralen i Löberöd och fick en tid för kontroll, jag tog med mig kisseprov så de kunde kontrollera det, kisseprovet var bra så vi tog en sänka som inte var jätte bra (25, tror jag hon sa och den ska väl vara runt 8,ähh jag vet inte)
Läkaren visste inte varför han hade utslag och varför han hade ont i magen så hon skickade oss till Akuten.
 
 
Vi åkte in till barnakuten i Lund med honom och febern höll sig, klockan 15 var vi där och blev emottagna direkt. Vi kollade syresättning, blodvärde, tog blodprover, lämnade kisseprov, röntgade, ultraljud, och sond i rumpan för att se om det var gaser. 
Läkaren tyckte det var så märkligt att en så liten bebis (nästan 6 mån) kunde visa så exakt vart han hade ont, annars brukar det vara typ hela magen och inte en punkt man trycker på, men lilla Nheo visste exakt var han hade ont.
 
 
Alla proverna var bra, inget fel vad dom kunde hitta och allt var himla märkligt. klockan 21,30 åkte vi hem igen utan att ha blivit mycket klokare och med en son som fortfarande hade jätte ont och hade feber. 
 
Jag led verkligen med lillskiten, så fort man lyfte honom tog han spjärn med benen för att skydda sin lilla mage så inget nudda den. han skrek så fort man tog på honom. 
 
Tisdagen den 31 juli åkte jag till Bvc, egentligen skulle Nheo ha fått sin 5 månaders spruta men hade fortfarande feber så vi åkte ditt för att få medicin till Liam's hemska ögoninflammation som är riktigt elak och för att se om bvc kunde ge oss fler svar på Nheo.
Bvc visste inte heller men kunde också misstänka gaser men tyckte ändå det var lite konstigt det endast var på en sida av magen (den friska njuren) Bvc frågade mig var urinodlingen sade...jo sa jag, den visade bra igår när vi var i Lund...Nä omöjligt du kunde få svaret redan då, odling tar tid.
Hmmm men då har det nog inte blivit någon odling, det har aldrig gjorts någon odling på Nheo fick vi reda på då bvc ringde till dom, men de kunde inte ens hitta patienten (Nheo)....Jädrans vad jag surnade till där...bvc ringde till barnakuten och frågade även där om odling gjorts...nej, bvc förklarar för dom att det var viktigt att där gjordes odlingar då Nheo är njursjuk och måste akta sig från urinvägsinfektion, det får man ju reda på genom en odling.
 
O j o j o j vad jag var f ö r b a n n a d nu, hur i helvete kan de strunta i att göra odlingar, vi har varit inne på barnakuten många gånger med Nheo nu då han har haft feber, vi har blivit ombedda av vår barnläkare (njuravdelningen) att alltid ta med oss urinprov när vi besöker akuten vid feber för detta är VIKTIGT. men det har dom helst struntat i. 
 
Ja, jag åker in till Lund dagen därpå (onsdag) med ett rör kiss, inte det lättaste att lurpassa på kiss på en bebis inte så det är dyrbart. Dom lovade mig att skicka det på odling och att det tog 2-3 dagar innan svar, Nheo hade fortfarande jätte ont i magen och feber men de skickade hem oss för att vänta. 
 
När vi kom hem så släppte febern lika plötsligt som den kom och lite senare kom en massa små små små mystiska utslag bara sådär över magen, de flöt nästan ihop och bildade ett nätmönster....jag misstänkte direkt att det var tredagars febern han råkat ut för och är 99% säker på att det faktiskt var det, feber sön, mån, tis och utslag ons. 
Men magen och de stora utslagen är fortfarande ett mysterium. 
 
 
 
När jag bytade om till pyjamas på Nheo så kunde man ju nästan se med blotta ögat hur utslagen försvann, de stora också....och dagen därpå var han sitt glada jag igen, han vågade vända sig om på mage, han skrattade och log och pratade hela tiden....åhhh vad jag älskar honom. 
 

Kommentarer
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Men stackars liten.. Han har verkligen haft lite oflyt nu... Hoppas ni får svar på odlingen och att det magonda ger med sig....

2012-08-06 @ 19:05:24
URL: http://lillgarden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0