prästen och vårt kommande dop

idag har varit en skön slappe dag med rastlösheten krypandes i kroppen.
Det händer mycket med Nheo nu tycker jag, utvecklings mässigt...ler, skrattar, pratar, sover mindre, kräver mer, men sover lika uselt om nätterna som han alltid gjort.
Vi blev bjudna på en kanon middag hos therese och patrik ikväll, tack !
Elias och Nheo som det skiljer 1 månad på stirrade ut varandra och höll varandra i handen en kort stund, de stirra på varandra som om de aldrig sett nån så liten som sig själv förrut...gulligt.
Liam och Lucas som det också skiljer 1 månad emellan lekte fint, inget bråk, ingen som kom gråtandes...lugnt och sansat idag så jag har blivit skonad från hjärtattacker, halsont och huvudvärk...tack barn =)
Nästa helg vankas det Dop för lilla Nheo, förra helgen var vi på Elias dop och då fick han den här tavlan av oss som jag målat och ett armband
Meningen var att vi skulle ha dop här i vår by och vi blev lovade av prästen att vara själva och ha det så enskillt som möjligt. Vi fick en annan präst, en kvinnlig när det var bestämt datum.
Vi hade pratats vid på telefon och bestämmde en träff.
dagarna därpå när jag lämnar Liam på dagis kommer en annan mamma fram till mig och säger...vad kul vi ska ha dopet ihopa.
hhhhuuu, ska vi ?
ja prästen sa att det inte var några problem för henne att ha dubbel dop.
nääeee tänkte jag, detta måste vara ett skämt för hon hade ju inte ringt mig och frågat om detta var ok...det var inga problem för HENNE nä, men för oss blev det det eftersom vi blivit lovade ett privat dop av den andre prästen som gjorde hembesöket.
Detta var absolut inget elakt menat mot den andre familjen, jag tycker dom är hur trevliga och goa som helst men nu blev det en principsak.
Jag tog upp detta med prästen på vårt möte och hon var helt oförstende hur hemskt detta kunde vara, det var bara för oss att gilla läget och tacka gudarna för att det inte var 4 dop. haha skrattretande. jag blev så ställd så vi fortsatte mötet och skulle bestämma psalm, jag valde nån psalm och ville dela den, bara ha vers 1 och 2 av 4....men så gjorde man inte och då förklarade jag att det inte var några problem där jag jobbade, svenska kyrkan i stehag, då fick jag dela psalmen.
sen ville hon att jag skulle stå och läsa evangeliet inför församlingen, men det tvärvägra jag och sa att jag kommer svimma för jag klarar inte av sådan uppmärksamhet....då var det bara synd om mig, stackars lilla barn hur klarar du dig i samhället, tyckte hon.
Prästen sa att det andra paret ska läsa en dikt så då var vi, jag, alex eller faddrarna tvungna att läsa nått för annars skulle det bli för stor fokus på det paret.... det sket jag i för jag garanterade att ingen av oss ville läsa något.
Dagen därpå träffade jag mamman igen och jag frågade vad det var för dikt dom skulle läsa, hon höll på och smälla av för hon skulle minsann inte läsa något....alltså ljög prästen för mig.
Nu växte irritationen på henne och vi bestämde oss för att byta kyrka, jag mailade prästen på mail adressen hon gett mig och skrev att vi kommer byta kyrka eftersom du inte vill byta tid på det andra dopet.
När prästen inte svarar på mailet efter 2 veckor ringer jag henne för att bekräfta avbokningen och då säger hon, ja jag såg ditt mail.
hon frågade var vi skulle hålla till istället lite snarstucket och jag sa vart....jaja då får ni väl ha så trevligt där då, sa hon ännu mer strikt.....ja det tänker vi ha.
Så nu är det fixat och jag hoppas vi får en trevlig söndag den 27 maj.

Kommentarer
Postat av: Everydaywords

Hejsan! Jag har kikat in här några gånger nu och jag vill berömma dig, du verkar göra ett bra jobb mer dina grabbar. Jag har en dotter på tre månader och vissa stunder känns det sååå jobbigt. Min karl jobbar också mycket som jag läste att din gör. Det är tufft! Ibland känns det nästan som om man vore ensamstående, även fast det säkerligen vore myyycket jobbigare. Och du har TVÅ småttingar dessutom. Supermom ;-)

2012-05-18 @ 10:07:03
URL: http://everydaywords.blogg.se/
Postat av: Sofie - Mamma till två små

Men usch så trist. Att det kan vara så olika.

Vi hade dubbelt dop med Casper men var aldrig ngra problem eller några konstigheter.

Aldrig blivit tvingade att läsa ngt eller så.



Med Anna läste jag dock en bön men det var inget jag kände mig tvungen till utan mer kul grej.

Synd att dom inte kunde lyssna på er och era önskemål!



2012-05-18 @ 14:25:19
URL: http://lillgarden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0