Barnakuten

I torsdags den 14 mars åkte jag och Nheo till doktorn i Löberöd för att kolla vad som felade, jag misstänkte ju lunginflammation den 10:e men då var det tydligen inte det. 
 
 
Doktorn lyssnade på lungorna, kollade öronen (som förövrigt inte är bra) vi fick ta en snabbsänka och den var inte bra, på tok för hög. den ska tydligen ligga runt 5 mg för att vara normal men Nheos visade på 109 istället  vilket tyder på en kraftig inflammation i kroppen, + att han hade dålig syresättning när vi mätte med instrument, Nheo var blå om läpparna och naglarna på både fingrar och tår. 
 
 
Doktorn gick iväg och diskuterade med sina kollegor då han inte visste vad han skulle göra för han ville inte sätta in nån antibiotika igen då han redan fått 5 st och hans immunförsvar är nedsatt. 
 
Vi blev skickade till barnakuten med remiss om röntgen.
Inskrivningen tog 1 timme innan vi kom in på, där kollades syresättningen igen och nu var den bättre. 
vi satt på akuten i flera timmar och försökte fånga kiss från Nheo, men det ville sig inte för första gången välte han ut burken och 2 gången kissade han på golvet och såklart missade jag det, men 3 gången gillt efter 3,5 timme fångade vi lite grann och kunde ta en sticka i det som visade sig OK. 
 
 
Läkaren på Lättakuten som det så fint heter när det är högsäsong var inte svensk, förlåt men inget illa menat alls men det var faktisk väldigt svårt och förstå vad han sa emellanåt, dessutom var han "bara" ST läkare. 
Han lyssnade på lungorna och bedömde efter ca 2 sek att det var Lunginflammation, jag frågade om vi inte kunde få en röntgen iallafall eftersom han har fel på ena njuren och har gått på så många antibiotika kurer att man vill vara 110% säker innan man sätter in en ny antibiotika kur. 
 
 
 
Men nä det behövdes verkligen inte med en röntgen då han var helt säker på sin sak. 
Han började med att säga att han skulle skriva ut recept på Kåvepenin...KÅVEPENIN sa jag, har du inte läst Nheos journal ??? Kåvepenin biter inte på honom och jag tänker inte ge honom kåvepenin i 10 dagar för att sen återkomma och be om en ny kur då den inte hjälpt....NÄ ge mig något som hjälper och inte första hands valet, även om jag vet att de måste göra så, men han borde läsa på lite innan han säger nått och jag fick min vilja igenom och fick en antibiotika vi inte testat förut. Ery-Max heter den och är mot lunginflammation men hjälper även hans öra, så det var ju bra. 
 
 
10 dagar nu, med en skrikande unge som får magknip av medicinen, Nheo tar sig för örat och gråter, men det har bara gått 2 dagar så jag hoppas fortfarande det funkar.
 
Stackars hjärtat ! 
 
 
uppdatering från i fredags den 22 mars. 

Läkaren från Lund ringde och berättade att svaret från näsprovet kommit, denna gången var det inte bara 1 bakterie som bosatt sig hos Nheo utan 3...
Moraxella
Haemophilus
Streptokocker
 
Haemophilus hade han första gången vi tog näsprov, ja ni får googla själva om ni vill veta mer om denna bakerie som bla orsakar lunginflammation och hjärnhinneinflammation.
 
Moraxella hade han andra gången och är vanlig bland dagis barn så den är ju inte så konstig egentligen och är inte farlig i sig. 
 
Ery-Max antibiotikan han äter nu (avslutas den 26 mars) tar endast 2 av bakterierna och självklart inte Haemophilus så nu vet jag inte vad vi ska göra för en 7:e kur antibiotika är jag inte så sugen på så jag ska diskutera inläggning på sjukhus nu på tisdag när vi ska på återbesök hos ÖHN. 
Inskolning om 2 veckor den 2 april och det är jag inte så sugen på om Nheo inte är frisk till dess, vilket jag tvivlar på...ja pesmist morsan här men nu vet jag inte längre var jag ska hitta det positiva ifrån. 

Kommentarer
Postat av: Lillgarden

Men stackars liten.. Han har verkligen otur nu den lilla... :(

2013-03-23 @ 13:23:45
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Lillgarden

Sv: nu ska vi se om jag kan förklara.
Vi har renoverat och rivit och haft oss lite här nere och inrett ovanvåningen.
På nedervåningen så är det barns lekrum som öppnats upp och gjorts plats för en ny trappa. Innertaket togs ner och sattes upp nytt.
Där uppe har vi totalrenoverat och inrett med tre små rum, blivande toalett stort kup-rum och två små förråd.

Köket är orört men på önskelista! Hoppas du fatta! :)

2013-03-23 @ 14:24:18
URL: http://lillgarden.blogg.se/
Postat av: Emma | Mamma till Kira

Men stackars lill killen! Hoppas han mår bättre!

2013-03-24 @ 11:18:54
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0