BrysselKex

Jag satt och surfade lite efter kakrecept och kom in på Bli min jäst blogg där jag fick syn på dessa underbara brysselkexen.
Detta är ett minne sedan man var liten då man handlade sådana med mamma och det var helt klart favorit kakan, (mest för att det var en rosa gittrig kant runtom tror jag)

Recept:
(som jag kopierat av 'Bli min jäst' blogg, med lite ändring)


Brysselkex
(ca 40 stycken)

4½-5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker, (jag bytte ut vaniljsockret mot lite gräddkolaessens.)
200 g smör el margarin

Socker och ev karamellfärg/pastafärg till sidorna



Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka det rumsvarma smöret/margarinet i småbitar, blanda med de andra ingridienserna med händerna till en smidig deg.

dela degen i 2 och forma sen 2 rullar som sedan rullar i det färgade sockret.
Sätt in i kylskåpet en stund.

Skär sen rullarna i så lagom tjocka bitar du vill ha, tänkt på att kakorna inte jäser.
Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda i mitt i ugnen 10 min.

Låt dom sen svalna, förvaras i lufttätt burk.

'Bli min jäst
' blogg skrev i sin förklaring att man kunde lägga kakorna ganska tätt eftersom de inte flyter ut, men mina kakor flöt ihop med varandra i ugnen så jag antar att det är olika.

Kommentarer
Postat av: Eva-Maria

Hemligheten i bilderna är att fota i RAW-format och använda Elements eller Lightroom vid konvertering till jpg, då har du oändliga möjligheter när det gäller att ändra färger och liknande =)

2011-05-17 @ 20:36:42
URL: http://blogg.sandilli.se
Postat av: Emma - Mamma till Kira

Haha, jag tror också det endast var för den rosa kanten, för nu gillar jag dom inte alls. Man är lite underlig som liten, hehe! :)

2011-05-18 @ 08:39:55
URL: http://ihuvudetpafrokennilsson.blogg.se/
Postat av: Eva-Maria

Har du en systemkamera kan du välja RAW istället för JPEG (http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/filformat.php). Sedan får du använda ett program för att "framkalla" bilden och då har du många olika faktorer du kan ändra på. RAW är ett måste för att kunna rädda väldigt mörka eller väldigt ljusa bilder på ett snyggt sätt. Är lite pillrigt i början men när man kommit in i det går det inte att sluta då möjligheterna är så många.

2011-05-18 @ 10:49:46
URL: http://blogg.sandilli.se
Postat av: Eva-Maria

Den är riktigt smart, behöver man inte vara orolig för att hon ska få stora bitar i munnen och hon är så nöjd så där hon kan smaska på något gott. William lärde sig aldrig att tycka om att använda den, kanske inte hade tillräckligt god och saftig frukt i.



Har du systemkamera? På små kompakta digitalkameror går det oftast inte att ställa in på RAW, undantaget är två modeller, ena Nikon och andra Canon, som det går att fota manuellt med. På fotosidan.se går det att få mycket tips, annars om du googlar din kameramodell + RAW så borde det dyka upp mkt. Instruktionsboken är också ett bra hjälpmedel, jag har till och med min ligger framme på nattduksbordet och läser på kvällarna ibland :P

2011-05-22 @ 09:27:28
URL: http://blogg.sandilli.se
Postat av: Eva-Maria

På min Nikon D90 ändrar jag genom att trycka på Menu - Fotograferinsmeny(kamerasymbolen,andra uppifrån) - Bildkvalitet - NEF (RAW). Om du vill och är osäker på om du ska hinna framkalla men ändå vill ha möjligheten kan du välja NEF (RAW) + JPEG låg/normal/hög. Då får du både en RAW som du kan ändra i program och en JPEG som du kan använda på en gång. Tror du ska ha fått med en skiva som innehåller Capture som du kan använda vid framkallning, annars går du in på Adobes hemsida och laddar ner provversion av Lightroom eller Elements om du är van med Adobes produkter. Är bra kul att pyssla med iaf, men det tar tyvärr en del tid.

2011-05-22 @ 13:49:40
URL: http://blogg.sandilli.se
Postat av: Eva-Maria

Glömde skriva om fruktgrejen: köpt på ICA Maxi och är av märket Nüby, tror jag även sett den hos Barnens hus och andra barnaffärer som säljer Nüby.

2011-05-22 @ 16:17:42
URL: http://blogg.sandilli.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0